Sightseeing Capte Town & an interesting first day - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisanne buying - WaarBenJij.nu Sightseeing Capte Town & an interesting first day - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisanne buying - WaarBenJij.nu

Sightseeing Capte Town & an interesting first day

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

01 September 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

We zijn alweer een week van huis. Al een heleboel nieuwe indrukken gehad. Zaterdagochtend zijn we bijtijds opgestaan om naar The old Biscuit mill te gaan, dit was vroeger de koekjesfabriek maar tegenwoordig zitten er een art-school in. Ook zijn er rondom de school allerlei kleine ateliers en niet te vergeten een chocoladefabriekje. Ik voelde me niet zo heel erg lekker dus het chocoladefabriekje hebben we bewaard voor een andere keer. Voor degene die mij echt goed kennen, of eigenlijk nieteens zo goed kennen, dan ben ik echt niet lekker;)
Ook was er nog een gedeelte foodmarket, hier zaten de mensen om half 11 al aan de witte wijn! En ik maar denken dat ze in het westland alcoholisten zijn…
Zaterdagavond hebben we heerlijk als 2 oude mutsen op de bank(lees bed) gezeten en hebben we onze ‘bucketlist’ samengesteld. Na 2 uur leuke dingen opzoeken en opschrijven waren we nog lang niet door ons materiaal heen, maar vonden we het genoeg voor vandaag.
Zondags wilde we eigenlijk naar Robbenisland maar de boot zat al volgeboekt dus toen hebben we maar besloten om de stad in te gaan. Hier bleek niet zo heel erg veel open te zijn behalve waterfront. Daar zijn we op de o zo (vreselijke) beruchte hop on, hop off bus gestapt en hebben we een tour gemaakt door heel Kaapstad. Hier hebben we uiteraard wat verschrikkelijk sexy selfies bij gemaakt die ik later deze week op internet zullen verschijnen;) Wel hebben we het onwijs mooie uitzicht gezien vanaf de tafelberg, tenminste niet helemaal vanaf bovenop de berg, maar halverwege. Even later heerlijk geluncht in Champsbay, een plaatsje wat erg lijkt op Saintropez in de zomer. Leuk voor even, maar ik ben blij dat we daar niet zitten.

Vandaag dan echt de eerste dag van mijn stage. Hier moet ik het voorlopig de eerste 3 maanden mee doen. Een nogal heftige dag, meer woorden heb ik er op het moment nog niet voor.
We gingen eerst naar de organisatie Home of Hope, hier kregen we de stricte regels uitgelegd over wat je wel en niet met de kinderen mag doen en wat je moet doen als je een vermoeden hebt van mishandeling. Erg theoretisch maar ik snap dat dit allemaal doorlopen moet worden. Daarna gingen we verder naar de school waar wij zouden gaan werken. Deze was 10 minuutjes rijden met de auto. Lotte( een meisje wat dezelfde opleiding volgt op dezelfde school) zit hier ook op de locatie. Zij heeft een klas met wat ‘jongere’ kinderen wat in dit opzicht inhoudt dat ze jonger zijn in gedrag en niet in leeftijd want daarin zitten ze allemaal door elkaar heen. De jongste in mijn klas is 8 en de oudste is 13. Ze worden hier ingedeeld op niveau en niet op leeftijd.
Eenmaal aan alle kinderen voorgesteld te zijn kreeg ik een rode, een groene en een zware pen in mijn handen gedrukt met de mededeling, oké kijk maar wat je kan nakijken als er een kind naar je toe komt en help hen maar met het uitleggen van de opdracht.
Oké dat was duidelijk, gelijk aan het werk dus. Verder kreeg ik de instructie mee dat als een van de kinderen de vlag op zijn kastje had staan dat ze dan hulp nodig hadden bij hun werk. Met deze instructies moest ik het deze dag doen.
Rond 12 uur kreeg ik de taak om met de kinderen naar buiten te gaan. Prima iedereen stond netjes in de rij, maar ik werd zomaar met 10 kinderen op pad gestuurd, geen idee waar ik heen moest en op welke manier ze dat hier deden. Gelukkig was daar een heel lief meisje wat mij precies de weg vertelde en die er zo voor zorgde dat we op het schoolplein uit kwamen. Daar kwam ook de klas van Lotte heen en zo hebben we even kunnen bijkletsen over wat ons allemaal net was overkomen.
Na de pauze was het weer tijd om naar boven te gaan en om heeeeel stil, en dan zeg ik ook heeeeeel stil, ze mochten namelijk geen enkel geluid maken op de trap, zelfs de schoenen mocht je niet horen, weer naar boven.
Hier werd nog een verhaaltje voorgelezen en wat woorden gespeld en toen was het alweer tijd om nar huis te gaan(lees 2 uur ’s middags) We zijn met de bus naar huis gegaan, maar dit duurde mij iets te lang, ik ga dus proberen om een fietsje op de kop te tikken, aangezien dit nog geen 15 minuten fietsen is en ik dan gelijk mijn lichaamsbeweging krijg;)
Morgen weer een nieuwe dag, ik ben benieuwd wat het brengt!
Liefs

  • 02 September 2014 - 16:19

    Marco:

    Ik ken jou wel goed denk ik maar volgens mij ben je altijd lekker

  • 02 September 2014 - 18:41

    Opa:

    Hoi Lisanne,
    je hebt in de eerste week al heel veel gezien en gedaan. Ik herinner me dat jij in Thailand ook in de eerste week je niet zo lekker voelde. Net zoals toen, zal het de enorme verandering zijn, de andere omgeving, die dit ongemak veroorzaakt.
    Zo, de eerste stagedag, werd je gelijk "voor de leeuwen gegooid". Een beetje meer uitleg en voorlichting van de schoolleiding had wel gemogen, maar ja, jou kennende, jij redt je wel.
    Neem vanavond een lekker wit wijntje en morgen er weer tegenaan. p.s. zijn daar dan wel fietspaden?
    liefs, opa en oma, xx

  • 02 September 2014 - 18:47

    Peter Van Oyen:

    Zo is het Marco...haha (Daar heb je niet van terug toch Lies, maar snap hem wel als jij even geen chocola kan zien dan is er wat aan de hand...;-) )
    Maar zie dat het dus echt een cultuur shock is voor je, heftig om daar te helpen met kinderen
    die (misschien) wel mishandeld wordt.

    Nou vee sterkte en plezier (Als Toerist en in je stage) X van Ons.

  • 03 September 2014 - 23:01

    Mart Buying:

    Top Lies !!

    Leuk om te lezen heel herkenbaar ! Maar die tafelberg moet je nog een keer doen maar dan helemaal ! Veel plezier !!
    Grt Mart.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 30 Sept. 2011
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 41414

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 20 Januari 2015

Zuid-Afrika

04 Januari 2012 - 02 April 2012

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: