3-letterword; WOW - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisanne buying - WaarBenJij.nu 3-letterword; WOW - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisanne buying - WaarBenJij.nu

3-letterword; WOW

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

16 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zo begon mijn verblijf in Johannesburg, met het 3 letterwoord; WOW, dat was hoe ze de rugbywedstrijd beschreven van vorige week zaterdag. De dag voordat ik naar het Krugerpark ging en zo wil ik eigenlijk ook de rest van mijn week beschrijven, dus voor degene die willen weten hoe t was maar geen zin hebben in een heel lang verhaal, hier is de samenvatting: WOW.

Maar goed zonder grappen even opnieuw, zaterdagmiddag vloog in naar Jo'burg, hier had ik geregeld dat ik gelijk werd opgepikt en gebracht werd naar de Lodge. Hier vandaan zouden we de volgende ochtend vertrekken. Ik was uiteraard niet de enige die deze tour had geboekt, met mij waren er nog 11 anderen die met mij naar het Krugerpark gingen. Zo waren er 2 Ozzies, 2 Denen, een zuid-afrikaanse en de rest van het zooitje was of Duits of Zwitsers en sprak dus ook Duits. Ik was erg blij dat ik op school nog wat heb kunnen leren van onze meneer Donners zodat ook ik nog wat begreep van deze Duitse humor, toch nog een voordeel in Nederland wonen!
Na met de hele groep gegeten te hebben en de briefing gehad te hebben van onze Zimbabwaanse gids heb ik nog een hele poos zitten kletsen met een van de andere gidsen. Uiteindelijk toch nog maar even m'n bedje in gekropen want de volgende dag was het de bedoeling dat we om 5 uur het bedje uit gingen, om vervolgens om 6 uur te vertrekken.
De 'truck' waarmee we vertrokken was een soort omgebouwde vrachtwagen met achterin kluisjes voor onze tassen en welgeteld 16 stoelen. Met deze truck(het woord bus mocht echt niet gebruikt worden!) vertrokken we richting Balule, het eerste privé reservaat vlak naast het Krugerpark. Onderweg zijn we nog even gestopt bij mooie watervallen en een canyon (vraag me niet welke, ik heb geen idee!)
Goed eenmaal aangekomen in Balule een hele mooie accommodatie, werden we verdeeld over de 'tenten'. Deze tenten bestonden uit een tent(lees 3 meter hoog en een vloer met tegels) en daaraan vast een badkamer. De deur tussen de 'tent' en de badkamer moest je wel dicht houden want het kon zomaar zijn dat er een aap in je badkamer zat, deze was namelijk half open. We hadden hier een prachtig uitzicht. We zaten namelijk bovenop een soort berg. Je kon zo heel goed dieren spotten vanaf hier. Ook was er een (aangelegde) drinkplaats, hierdoor kwamen er regelmatig dieren drinken.
Na de eerste avond een lekkere 'braai' (BBQ) gehad te hebben een beetje bij tijds het bedje in gedoken, de volgende dag stond er namelijk om half 6 alweer een ontbijt klaar zodat we om 6 uur konden vertrekken voor de game drive. Dit was een safari tour met een open auto. 's Ochtends vroeg heb je de meeste kans op dieren omdat ze dan vaak eten en opzoek zijn naar water, naarmate de dag vordert is het te warm voor hen en doen zij graag een power-tukkie.
Even een kleine greep uit de dieren die wij gezien hebben: Buffalo, Impala, Kudu, Olifanten, Giraffen, een eagle(wat is het Nederlandse woord ook alweer?!) een nijlpaard en een ringslang. Best een goede vangst voor een eerste ochtend dacht ik zo! Ook heb ik me er nog aan gewaagd om een baboonspider vast te houden, men wat was die groot!
Na 's middags wat bij het zwembad gehangen te hebben was het tijd voor de de volgende game drive. hophop weer in de open jeeps, flesje wijn mee voor bij de zonsondergang en gas. Dit maal zagen we weer al deze mooie dieren, maar de olifanten kwamen nog dichterbij en de giraffen hebben we nog beter op de foto kunnen zetten. Ook konden we de hyena nog aan het rijtje toevoegen van gespotte dieren. Wat zien die beestjes er schattig uit zeg! In het echt zijn ze dit alleen wat minder..
Het was net alsof ik midden in de Lion King zat afgelopen week, Zazu(de vogel) was er zelfs bij!
Na 1 nachtje in de tent geslapen te hebben hadden mijn roomie(de zuid afrikaanse dame) en ik wel zin in wat meer uitdaging. Mij was al verteld dat als ik de kans had dat ik buiten moest gaan slapen in plaats van in de tent. Deze kans heb ik dan natuurlijk ook met beide handen aangegrepen, samen met 2 gidsen zijn wij op een vlonder in een boom gaan slapen zonder enige muren of dak erop.
Wat een ervaring zeg! Rond 5 uur langzaam aan wakker worden van het licht en een half uurtje later de zonsopgang, hier komt tie weer WOW! Ik wou dat ik zo elke dag wakker kon worden! Wij waren niet de enige die naar de zonsopgang aan het turen waren, zo zat er ook een baboon(baviaan) heerlijk te genieten van de zonsopgang en stiekem te wachten of wij niet toevallig iets buiten lieten staan wat hij op kon eten.
Na een lekker ontbijt zijn we verder gereden naar het Krugerpark, dit was 100 kilometer, maar omdat we door een aantal kleine dorpjes gingen konden we hier niet volgas doorheen crossen. Eenmaal in het National Krugerpark aangekomen begon eigenlijk direct onze volgende 'gamedrive' oftewel; ramen open en op de leuning van je stoel zitten zodat je zoveel mogelijk kunt zien. onze Ozzies waren erg goede spotters maar als ik mijzelf even een klopje op m'n schouder mag geven, ik was de eerste die de neushoorn spotte en daarna het everzwijn(Pumba) en ook de krokodil mocht niet ontbreken. Ook hebben we nog 2 prachtige leeuwen gezien die onder de bomen lagen te snurken, deze kregen we niet zo heel goed op de foto helaas, maar een dag later kregen we een meer dan goede kans om ze wel goed op de foto te zetten.
Na aangekomen te zijn in onze ronde hutjes samen met onze kok(lees kok, chauffeur en gids) een lekker pasta'tje in elkaar gedraaid en een heerlijke fles rode wijn open getrokken. Nog even gezellig zitten kletsen en toen toch maar weer het bedje op gezocht, de volgende ochtend zouden we namelijk alweer vroeg vertrekken voor onze volgende 'gamedrive' Deze keer hadden we nog meer geluk als dat we eigenlijk al hadden, we hebben nog zeker 8 leeuwen kunnen spotten en van heel erg dichtbij. wat een prachtige dieren zeg en zo dichtbij!
Na de lunch was het alweer tijd om het Krugerpark te verlaten voor onze laatste accommodatie. daar komt tie weer WOW! Deze keer en omdat het zo mooi was maar ook omdat hier een 7 jarig, veelteverwendjongetjewatikechtnietinmijnklaswilhebben op een quad rond reed. Ja een echte quad, waar ik achterop gesprongen ben bij een 7 jarige, ik lijk wel gek;) maar het is goed afgelopen. Onze gids vertelde ons al dat Hendrik-louis, onze 7 jarige vriend nogal gek was van vrouwen. Arnold(onze gids) vroeg hem of er nog mooie dames bij zaten en dit was volgens hem deze keer niet het geval. Even later toen wij quad gingen rijden wilde die wel heel erg graag met mij op de foto. Even later hoorde ik van Arnold dat hij alleen met knappe dames op de foto wilde, dus deze heb ik dan maar even in m'n zak gestoken.
Na wat potjes uno en gezellige gesprekken aan de bar was het toch tijd voor dat overheerlijke bedje!
De volgende ochtend ben ik eindelijk weer eens wezen hardlopen, de dagen hiervoor mocht ik namelijk niet hardlopen omdat dit iets wat gevaarlijk kon zijn(neushoorns, olifanten, leeuwen, hyena's etc.). Na heerlijk de berg op gerend te zijn (en uiteraard nog harder naar beneden) was het tijd voor wat potjes uno met mijn grote vriend Hendrik-Louis. Spullen pakken en helaas alweer op naar Jo'burg. Ik had iets te goed genoten het het heerlijk ontbijt inclusief wafels dus ik was op aanrader van mijn gids maar voorin de truck komen zitten. Deze weg was zeg maar nog erger dan de pass in Zwitserland en dat in ieder geval 3 uur lang..
Eenmaal terug in Jo'burg voelde ik ineens een golf van heimwee opkomen. Na een poging gedaan te hebben om met Marco en Laura te skypen(was niet echt makkelijk ging in het Nederlands, na een dag of 6 non-stop Engels gepraat te hebben) nog (guess what?!) Uno gespeeld te hebben, heb ik lekker mijn bedje opgezocht.

Nadat ik de hele week vroeg op was geweest kon ik het ook niet laten om de volgende ochtend vroeg op te staan. Meer regel dan uitzondering is hier dan als de zon op is, dat Lisanne ook wakker is..
Na een heerlijk ontbijtje en de laatste potjes uno was het tijd om mijn Deense vriendjes gedag te zeggen. Als het goed is zijn zij over een paar weken in Cape Town dus dan zal ik ze vast weer zien!
's Middags vloog ik weer terug naar Cape Town om weer heerlijk thuis te komen op nu toch wel mijn eigen plekje.
Zaterdag was ik uitgenodigd door mijn Roomie(Karen) om te gaan braaien(BBQEN) met haar familie in Gansbaai, Dit is ongeveer 2 uurtjes rijden van Kaapstad. Na 2 heerlijk verse visjes gehaald te hebben in de haven en wat andere boodschapjes was het tijd om de braai aan te steken. Ik heb het erg naar mijn zin gehad en genoten van deze familiesfeer. Ook heb ik aan mijn Zuid-Afrikaans gewerkt vandaag. Als ze langzaam spreken is het echt niet zo heel erg moeilijk, even wennen en geen werkwoorden vervoegen dan kom je al een heel eind.
Zondag zijn we gezellig met z'n zevenen (6 dames en onze lieve David, de vriend van Lotte) naar Cape Point geweest, beter bekend als Kaap de goede Hoop. Na de meest bekende foto gemaakt te hebben kan ik nu eindelijk zeggen dat ik in Kaapstad ben geweest. Na nogmaals Chapmans peak gereden te hebben(een prachtige kustroute) zijn we nog heel even gestopt bij de markt in Houtbay. Toen zat de vakantie er alweer op en was het tijd om weer terug te keren naar mijn lieve klasje, die ik stiekem toch al best wel gemist heb.
Maaike, een van de meiden die voorheen op de andere locatie stagiaire was, komt nu gezellig bij mij stage lopen.
Deze week was ik heel even vergeten dat de helft van de klas op kamp ging en ik dus deze week alleen met Maaike de helft van de klas(lees 4 kinderen) draai. In Nederland hadden ze nooit, maar dan ook nooit 2 stagiaires achter gelaten met 4 kinderen met speciale behoeftes. Hier kan alles, dat kan gewoon, geen probleem, zorg dat ze al hun werk af hebben en verder ja, geen huiswerk en kijk maar verder wat je doet.
Morgen nog 1 dagje en dan is het alweer weekend. Weekendplannen? geen idee! We zullen het zien!
Heel veel liefs, en tot snel!
xx

  • 16 Oktober 2014 - 23:16

    Laura:

    WOW!!

  • 17 Oktober 2014 - 08:50

    Opa:

    Hoi Lisanne,
    ja, je hebt me op mijn wenken bediend, wat een lang en interessant reisverslag! en wat een hele ervaring dat wat je hebt gezien en meegemaakt. het is geen WOW maar een WOOOOOW!!
    erg leuk om weer wat , nou ja wat, heel veel van je gelezen te hebben.
    ik wacht weer met veel spanning op je volgend reisverslag.
    groetjes en liefs, opa en oma xxx

  • 17 Oktober 2014 - 09:42

    Hans:

    Hey, wat gaaf joh! Je hebt weer een heleboel mooie ervaringen om aan terug te denken. Fijn weekend alvast! -x-

  • 21 Oktober 2014 - 21:26

    Yvonne:

    Liesje, leuke verslagen! Ben best jaloers op al die wilde dieren en het mooie landschap daar. behalve dan die grote spin en slang! haha. Hier moeten we het doen met regenlaarzen stormparaplu's ;)

    veel plezier nog meid, en succes met lesgeven en de kindjes.

    xoxo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 30 Sept. 2011
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 41432

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 20 Januari 2015

Zuid-Afrika

04 Januari 2012 - 02 April 2012

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: